Gerwin Uenk is als routerijder van Farmonie een welbekend gezicht op veel melkveebedrijven in Oost-Nederland. Iedere zes weken bezoekt hij de klanten met zijn Mercedes bus met aanhanger. Met het toenemen van het assortiment en de groeiende vraag naar allerlei bedrijfsartikelen wekt het geen verbazing dat Gerwin de Mercedes bus inmiddels heeft ingeruild voor een grotere DAF vrachtwagen. ‘Momenteel leggen we de laatste hand aan de inrichting van de vrachtwagen. Deze routevrachtwagen wordt een echte snoepwinkel voor de melkveehouder,’ aldus een lachende Gerwin.
Gerwin Uenk is pakweg 10 jaar in dienst van Farmonie. Hij begon als onderhoudsmonteur bij Alferink en heeft zich gaandeweg als allround medewerker ontwikkeld. Zijn interesse gaat hierbij verder dan melkwinning, stalinrichting en koeling. Toen Peter Uenk in 2013 aangaf zich nadrukkelijker op de verkoop te willen concentreren, nam Gerwin het stokje als routerijder over.
Gerwin: ‘Ik zie de melkveehouders regelmatig; zo’n acht keer per jaar. Na verloop van tijd bouw je een vertrouwensband op, waarin alle aspecten van de bedrijfsvoering aan bod komen.’

Gerwin Uenk
‘Natuurlijk spelen de gangbare producten, zoals reinigingsartikelen, handschoenen, dip- en spraymiddelen en olieproducten een belangrijke rol in het assortiment. Door goed te luisteren naar de behoefte van de melkveehouder passen we ons assortiment aan, o.a. door in te spelen op seizoensinvloeden en specifieke wensen van de klant. Zo kijken we in de zomer ook naar artikelen die verkoeling bieden in de stal en krijgen in de winter producten ter bestrijding van ongedierte extra aandacht. Ook de vraag naar homeopathische middelen, ter vergroting van de weerstand van koeien, zonder residuwerking, neemt toe.
Op donderdag, voorafgaand aan de week waarin we de melkveehouder bezoeken, krijgt de veehouder een mail met de antwoordmogelijkheid om specifieke producten te bestellen. Zo grijp ik zelden mis en zijn de producten daadwerkelijk leverbaar.’
‘Veehouders kunnen op hun eigen erf shoppen. Farmonie zorgt ervoor dat we dié producten bij ons hebben, die op dat moment meerwaarde bieden voor het bedrijf.’
Meerwaarde
Gerwin bekleedt als routerijder meer de rol van adviseur, dan die van verkoper. ‘Ik merk dat veel veehouders zich niet bewust zijn van het complete assortiment dat GEA biedt. Vaak kennen ze GEA van de melkwinning of stalinrichting. Dat we ook oplossingen bieden op bedrijfsmanagement- of koelingsgebied is niet bij iedereen bekend. Het geeft veel voldoening om veehouders daar subtiel op te wijzen. En ja, dat resulteert erin dat veehouders uiteindelijk toch voor een GEA oplossing kiezen. Zo’n switch geeft natuurlijk veel voldoening; zeker als je na installatie ziet dat de veehouder er enthousiast over is.’
De meerwaarde van de routerijder voert dus verder dan alleen het bezorgen van artikelen. Gerwin: ‘Veel melkveehouders beschouwen me als een soort verlengstuk van de GEA machines. Ik ken de melkwinnings- en stalinrichtingsproducten door en door en weet precies wanneer periodiek onderhoud gewenst is. Bij veel melkveehouders schiet het tijdig vervangen van de tepelvoering er wel eens bij in. Uit ons informatiesysteem weet ik precies in welke stallen vervanging noodzakelijk is: voor rubberen tepelvoeringen na 2.500 melkingen; voor siliconen tepelvoeringen na 5.000 melkingen. Ik voer natte metingen uit in de melkstal en controleer de kwaliteit van de spenen. In overleg met de veehouder worden tepelvoeringen direct vervangen. Dit betekent dat we zo nodig ook bij het melken paraat zijn; iets wat door melkveehouders zeer op prijs wordt gesteld.’
Voldoening
‘De functie van routerijder is dus geenszins een 9-tot-5 job, maar de voldoening is anderzijds groot. Bovendien word ik prima geassisteerd door Chiel te Veluwe, die vanuit het kantoor in Lichtenvoorde de planning verzorgt. Ook Chiel is dankzij zijn grote productkennis prima in staat praktische adviezen te geven. Hij valt voor mij in bij afwezigheid.’
Gerwin verheugt zich erop de klanten met de Farmonie vrachtwagen te bezoeken. ‘Veehouders kunnen op hun eigen erf shoppen. Farmonie zorgt ervoor dat we dié producten bij ons hebben, die op dat moment meerwaarde bieden voor het bedrijf. Een vergelijking met een snoepwinkel is dan ook op zijn plaats. Blije melkveehouders: daar doe ik het voor!’

Chiel te Veluwe